Siste helga i Puerto Rico!

23.-25.januar 2009: San Juan

Til tross for at helga i San Juan starta i et veldig trist modus for min del ble det en veldig vellykka og fin helg, så det var godt at det ble sånn. For selv om jeg var kjempetrist etter å ha tatt farvel med mami Lizzie og det tok tid før humøret mitt bedra seg, så ville jeg jo ikke at Helles besøk i San Juan skulle bli ødelagt. Dessuten var jo jeg også kjempefornøyd med å få oppleve San Juan igjen.

Den første kvelden bestemte vi oss for å ta taxi fra Condado, hvor hotellet vårt var, til Old San Juan, som er spesielt kjent for sin flotte arkitektur og farger. Det er også der alle cruiseskipene legger til kai så det er relativt vanlig at mange turister kun har en eller to dager i Puerto Rico, og da er det nok ofte de velger å tilbringe tida i Metropolitan area. For min del er jeg enig i at det er et must å ha litt tid i storbyen og alle bydelene rundt, men det er viktig å vite at det ikke er der man ser det ekte puertoriccanske...

Vi endte nå iallefall opp med å vandre gatelangs i Old San Juan i flere timer, med fine men veldig vonde sko(vi hadde litt lyst til å finne et dansested så vi hadde dolla oss litt opp med finklær og sko) men det forsto vi etterhvert at var en dårlig plan. Det var veldig stille og rolig i byen denne fredagskvelden og vi fant bare små barer og cafeer der folk satt og slappet av. Helga før(den helga vi kom til Puerto Rico var det stor festival i San Juan) så etterhvert tenkte jeg at det sikkert var grunnen til at det var så rolig..) Litt kjedelig for Helle hadde store forventninger om salsadansing og masse god stemning. Sånn ble det ikke men vi fikk iallefall sett Old San Juans mange flotte hus og andre bygninger. Vi fikk også drukket et par gode drinker, passòa og blue curacao for min del. Jeg var igrunnen ganske fornøyd da vi dro tilbake til hotellet og håpte at dagen etter, lørdagen, kom til å bli super.

Må jo også nevne at vi tilfeldigvis klarte å sjekke inn på et hotell som viste seg å være et hotell spesielt beregna for homofile.. vi måtte jo bare le! Utrolig komisk:) Men vi synes at vi ble veldig godt tatt vare på og at Atlantic Beach hotel var et lite, koselig hotell, med en fantastisk beliggenhet, rett ved stranda! Så med andre ord hadde vi ikke veldig mye å klage på...:)

Etter en god natts søvn våkna vi opp lørdag 24. kjempeivrige etter å komme igang med dagen vår! Vi starta med å ta taxi til kaia i Old San Juan og kjøpte oss en kjapp og god frokost på Subway. Så skulle vi ta en ferge over til et sted som heter Cataño. Første del av dagen skulle nemlig tilbringes på El cathedral de Bacardì, eller museum for Bacardì, for å bruke et annet ord. Hovedkontoret for Bacardì ble nemlig flytta fra Cuba til Puerto Rico og har helt siden det vært noe av det øya er mest stolt av. Vi skulle få omvisning, se film, få vite hvordan drinker blir laga og mye mer. Det var utrolig gøy å være der! Vi møtte noen andre turister også, et amerikansk par fra New York, som hadde vært på cruise og et ektepar som var bosatt i USA men opprinnelig fra Uruguay. De var på ferietur i ulike land i Mellom-Amerika. Veldig hyggelige alle sammen og gøy å møte andre som er på ferie, spesielt siden vi bare hadde møtt puertoriccanere fram til da.
Da vi kom fram starta omvisningen med at alle fikk velge en drink de ville ha og den fikk vi gratis...jeg valgte cuba libre(og underveis fikk jeg både vite hvordan den lages og at navnet betyr at man skal skåle for et fritt cuba, så da følte jeg at drinken fikk en viktig betydning også...jeg skal definitivt tenke på det i framtida når jeg drikker den). Etter en drøy times omvisning på området avslutta vi på samme måte som vi begynte, med å få nok en drink, denne gangen ble det lime daiquiery på meg. Også veldig god! Så var det litt souvenirshopping i en butikk med bare bacardìting(både Helle og jeg kjøpte forkle som skal bli flittig brukt når vi lager Bacardìdrinker hjemme i framtida;-)! Så tok vi ferga tilbake til Old San Juan og tilbragte enda flere timer der. Først lunsj på Hard Rock cafè, der vi blant annet fikk se Bon Jovis gitar og så avgårde på et lite bytog, som tok oss videre til El Morro. Det er et fort, som ligger helt ytterst ut mot havet, fantastisk flott! Et sted alle bør se, og som er et must når man besøker San Juan. Siden vi hadde begrensa tid i byen og måtte prioritere hva vi skulle se var det jo mye vi måtte velge bort, men jeg var bestemt på at Helle iallefall måtte få sett El Morro. Vi var der en god stund og tok massevis av bilder. Vi rakk ikke omvisning med guide men Helle gikk likevel inn og fikk tatt en del bilder der også.

Jeg valgte å bli sittende utenfor borgen og bare nyte tanken på at jeg virkelig var på ferie i Karibien og bare slappe av med utsikt utover det endeløse havet... fantastisk! Og jeg tenkte som så mange andre ganger i løpet av ferieuka vår i Puerto Rico; dette er min store drøm som ble virkelighet, jeg har ingen annen drøm fra de siste åra som har vært like stor som denne. Nå har den blitt virkelig, og jeg har elsket vært eneste sekund av tida! Nå skal nye drømmer skapes og bli en drivkraft videre. Tilbake til paradiset mitt her i Puerto Rico, det skal jeg før eller seinere, jeg må alltid tilbake hit...

Da ettermiddagen kom reiste vi fra Old San Juan, kjempefornøyde med timene der. Da vi tok bytoget tilbake til kaia for å finne taxi så vi plutselig ordfører Pacos sjåfør gå i gatene og vi fikk vinka til ham. Vi måtte bare le, tenk at han var der og at vi så ham, for et sammentreff! Skulle nesten tro Carlos hadde sendt ham dit for å følge med oss;-)!
Så dro vi til hotellet i Condado for å få vært litt på stranda der. Vi måtte jo det, i og med at vi nesten bodde på stranda. Det ble ikke så veldig lang tid for sola gikk ned kanskje en halv time etter at vi kom på stranda, men det viktigste var at vi fikk bada LITT. Vi angra jo ikke på at vi hadde prioritert mange timer i Old San Juan. Fin strand men litt vel mye tang og sand som ble skylt på oss, så vi følte oss temmelig skitne da vi var ferdig med badinga. Og det var bare Helle som rakk å dusje før vi "gikk videre" med planen for resten av dagen, så jeg var mildt sagt veldig HAPPY da jeg endelig fikk dusja seint den kvelden...
Det aller viktigste den kvelden var nemlig at jeg endelig fikk taki Tamara, venninna mi som jeg ble kjent med i 1998, og som jeg ikke hadde møtt siden sommeren 2000. Det var så flott at vi fikk til å møtes! Det var virkelig helt topp å se henne igjen, ho var selvfølgelig like koselig som jeg huska! Det var også supert å få hilse på søte Marcela, dattera hennes som nettopp hadde fyllt 6 år, og få nyheten om at det til sommeren kommer enda en baby..:)
Vi spiste mat på en lokal hamburgercafè, og det var gøy å være på et sted med bare puertoriccanere, jeg vil helst se sånne steder, har virkelig ikke særlig behov for å være på alle disse turiststedene. Vi fikk oss en koselig prat og timene gikk altfor fort. Men vi var uansett kjempetakknemlige over å få litt tid sammen, for det er tross alt MYE bedre enn ingenting så jeg var godt fornøyd etterpå og følte at dagen ble enda mer vellykka etter det møtet. Vi avslutta dagen på en slags dansefestival på stranda i nærheten av hotellet vårt. Der var det ulike dansere som dansa typiske danser fra ulike steder på øya. Veldig gøy å se! Da det var ferdig tusla vi langs stranda hjemover mot hotellet for å bli ferdig med det aller kjipeste; nemlig å pakke ferdig koffertene! Vi hadde blitt enige om å gjøre det før vi tok noen drinker i strandbaren på hotellet.
Flyet videre til Nicaragua skulle gå tidlig neste morgen, så vi ville være ferdige med pakkinga før vi la oss den kvelden...
Vi følte at vi hadde mye å feire og skåle for da vi satte oss i baren og vi begynte med en passòa, og så tok faktisk bartender`n over...;) Han spanderte et par drinker på oss, noe som ligna på strawberry daiquiry og rom punch, og hadde vi ikke sagt stopp etter det hadde vi nok fått fler. Veldig morsom og hyggelig fyr, men jeg syntes det var en god idè å være i LITT god form på flyturen dagen etter så jeg prøvde å være litt fornuftig..:)

Alt i alt en virkelig super fantastisk, vidunderlig flott uke, jeg er så heldig som har et paradis som dette, som betyr så mye for meg, og med mennesker som er så koselige og viktige i livet mitt. Selv om jeg dessverre ikke kan være her like mye som jeg skulle ønske blir hverken stedene eller menneskene glemt. Puerto Rico har sin egen, store plass i hjertet mitt, som ingen annet sted kan ta fra den. Sånn vil det være for alltid.

Stor,spesiell takk til mami Lizzie og til alle andre i vertsfamilien min, jeg er så utrolig glad i dere alle sammen! Takk til Ivisselis og Tamara, setter så pris på at dere husker på meg selv om det går maaange år mellom hver gang vi har muligheten til å tilbringe tid sammen. Det er fantastisk med venninner som dere! Sist men ikke minst, stor takk til Helle, som har vært super å reise sammen med:) Utrolig flott at du har likt Puerto Rico så godt. Jeg håper du vil reise tilbake en gang også. Tilslutt, takk til alle andre søte, snille, hjelpsomme puertoriccanere som har møtt oss på en fantastisk måte og gjort ferieuka vår alletiders!

UN SUEÑO HECHO REALIDAD! :)